Antidepressiva en zwanger

Antidepressiva en zwanger

Zoals sommigen van jullie weten of op mijn website gelezen

hebben, heb ik enkele jaren geleden een depressie gehad.
Om te stabiliseren en stabiel te blijven slik ik antidepressiva. Niks raars of engs aan, gewoon elke dag een pilletje om de ontbrekende stofjes in mijn hoofd te compenseren.

Ik noem het ook wel eens “het gelukstabletje”. Niet dat alleen het pilletje je gelukkig maakt hoor, daar moet je veel voor doen en hard aan (blijven) werken.

 

Nou ligt er nog best een taboe op het gebruik van

antidepressiva en al helemaal in combinatie met zwanger zijn of willen worden. Daarom schrijf ik hier dit keer mijn blog over, om meer kenbaarheid te geven aan de

mogelijkheden die er zijn wanneer je in een soort gelijke situatie zit.

Omdat ik in het verleden een depressie heb gehad, is er voor mij een verhoogd risico om tijdens een zwangerschap of kraambed psychische klachten te krijgen. Dit kan in een heleboel dingen tot uiting komen.
2 op de 10 zwangere vrouwen en kraamvrouwen heeft een psychische aandoening, psychose of een Postnatale

Depressie. Daarom is er voor deze doelgroep een expertise centrum opgericht, ook wel de POP polikliniek. (Psychiatrie, Obstetrie en Pediatrie)

Ik ben er nu al super blij mee ondanks dat ik nog niet eens zwanger ben. Er staat namelijk op de POP poli een heel team klaar om mij te helpen bij dingen waar ik tegenaan loop en er zijn ook ‘lotgenoten’. Vrouwen die allemaal hetzelfde hebben! De POP poli bestaat uit o.a. een Gynaecoloog, Psychiater, Psychiatrisch verpleegkundige, Psycholoog, Anesthesioloog, Fysiotherapeut, Medisch Maatschappelijk Werker, en

een Kinderarts.
Ik vind het fantastisch dat al deze professionals er zijn om

vrouwen met problemen te kunnen helpen en ondersteunen tijdens en na de zwangerschap.

 

Wanneer je zwanger bent en antidepressiva gebruikt wordt er gekeken naar de bijwerkingen van je medicatie en wat voor invloed dit op de baby kan hebben. Of je je middel door mag gebruiken tijdens de zwangerschap en of je borstvoeding

mag geven. Wanneer je antidepressiva gebruikt tijdens de zwangerschap moet je meestal in het ziekenhuis bevallen, hier krijg je voorlichting over en er wordt rekening gehouden met je klachten.
In mijn geval is het zo dat ik na de bevalling een dag of 3 ter observatie in het ziekenhuis moet blijven met de baby, dit om te zien of het kindje klachten heeft. Dit hoeft zeker niet altijd het geval te zijn, meestal valt dit erg mee. Toch is het wel heel fijn dat er in Nederland deze zorg mogelijk is en het zekere voor het onzekere wordt genomen. Mijn man mag zelfs die dagen bij me zijn en blijven slapen in het ziekenhuis,

helemaal super!

 

Het is verstandig altijd je eigen (huis)arts of Psychiater

te informeren over wat voor gevolgen het voor jou kan hebben wanneer je Antidepressiva gebruikt en zwanger wilt worden en of je misschien andere medicatie moet gaan gebruiken.
Je arts kan je hier alles over vertellen en je mogelijk doorsturen naar de POP poli.

De laatste onderzoeken naar het gebruik van antidepressiva tijdens de zwangerschap zijn zeer positief. Ondanks deze uitkomsten is het goed om te weten dat je nooit zomaar zelf mag stoppen met je medicatie en dit altijd in overleg met je behandelend arts moet doen.

Ik vind het een hele geruststelling dat ik mijn medicatie

door kan gebruiken en er begeleiding is op de POP Poli wanneer dit nodig is. Juist door alle kennis en onderzoeken kan men direct inspringen wanneer ik klachten

zou krijgen.
Dit is niks om je voor te schamen, het is juist heel goed als je

omgeving er van af weet zodat men hier begrip voor kan hebben en weet wat er bij je speelt.

Zo, en dan nu eerst maar eens proberen zwanger te worden;)

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Janita (vrijdag, 03 februari 2017 00:34)

    Hier precies dot! 48 uur in het ziekenhuis blijven, en er kwam direct even een kinderarts. Echtgenoten mogen in Isala Zwolle altijd blijven. Alles was en is goed, en eigenlijk hadden we in het zkh gewoon twee fijne relaxte dagen.
    Sterkte jij!